Ga naar de inhoud

Boekbespreking ‘Begrijpend lezen op de basisschool. De tekst centraal’

Kees Vernooy
Gompel&Svacina
ISBN 9789463713948

De nestor van het onderwijs in begrijpend lezen laat opnieuw van zich horen met de publicatie van zijn boek ‘Begrijpend lezen op de basisschool’. Dr. Kees Vernooy heeft een poging gewaagd om de belangrijkste aspecten die te maken hebben met begrijpend lezen op een rijtje te zetten. In het voorwoord stelt Vernooy dat hij niet pretendeert compleet te zijn, maar wat hij zegt is gestoeld op gedegen wetenschappelijk bewijs. Dat is altijd het uitgangspunt geweest van Vernooy en daar kan het onderwijsveld hem zeer dankbaar voor zijn.

In dit boek bespreekt hij niet alleen wat begrijpend lezen is, maar ook wat het belang van goed tekstbegrip is. Hij duidt tegenvallende leesresultaten en geeft eveneens praktische handvatten om de schoolpraktijk te verbeteren. Hierbij wijdt hij tevens een hoofdstuk specifiek aan het omgaan met zwakke begrijpende lezers.

Elk hoofdstuk begint met een aantal vragen die met name gericht zijn op leerkrachten (en schoolleiders). Leerkrachten die besluiten om dit boek met elkaar te lezen, doen er goed aan de vragen eerst gezamenlijk te bespreken; het lezen van het hoofdstuk en het gesprek erover zal aan impact winnen. Elk hoofdstuk eindigt met aandachtspunten, die na het lezen van het hoofdstuk met het team besproken kunnen worden. Deze opzet laat zien dat Vernooy praktiseert wat hij predikt. Alvorens een tekst te lezen, is het goed om de lezer te oriënteren op het thema dat aan bod komt.

De structuur van het boek had iets beter gekund. Zo lopen informatie en handvatten voor de praktijk door elkaar heen, waardoor herhaling niet altijd vermeden kan worden. Herhaling is echter ook de beste leerstrategie, wat het meteen weer vergoelijkt. Ook krijg ik als lezer een beetje het gevoel van een omgevallen boekenkast. Het herinnert je er echter aan dat Vernooy ontzettend veel weet van het onderwerp en dat hij ook tot aan de tanden toe bewapend is als het gaat om het wetenschappelijk onderbouwen van zijn beweringen. Hij houdt de literatuur zeer goed bij. Helaas ontbreken wel de nodige referenties in de literatuurlijst. Dat is jammer, omdat ik in een aantal gevallen de oorspronkelijke bron had willen consulteren; een tip voor de uitgever om dit gemis in de herdruk ongedaan te maken.

Kees Vernooy heeft het onderwijs wederom een dienst bewezen door een leesbaar, bruikbaar en praktisch boek te schrijven waarmee scholen hun onderwijs in begrijpend lezen kunnen verbeteren.